"Gjengangere" er et kompakt og intenst psykologisk drama, hvor mørke familiehemmeligheter gradvis blir avslørt. Det er som om de blir tvunget frem i lyset fordi karakterenes valg og handlinger ubevisst er konsekvenser av løgn og fortielse.
Spilleplan
Fre 15.09
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Lør 16.09
18.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Tirs 19.09
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Ons 20.09
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Tors 21.09
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Fre 22.09
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Lør 23.09
18.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Tirs 26.09
19.00
Gjengangere
Notodden Teater
Ons 27.09
19.00
Gjengangere
Bakkenteigen Kulturhus
Tors 28.09
19.00
Gjengangere
Biorama Holmestrand
Søn 01.10
19.00
Gjengangere
Bølgen Kulturhus
Man 02.10
19.00
Gjengangere
Verdensteateret, Rjukan
Tirs 03.10
19.00
Gjengangere
Vinjehuset
Ons 04.10
19.00
Gjengangere
Tokke kulturhus
Tors 05.10
19.00
Gjengangere
Granvin kulturhus
Fre 06.10
19.00
Gjengangere
Gullbring kulturhus
Søn 08.10
19.00
Gjengangere
Nøtterøy kulturhus
Ons 18.10
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Tors 19.10
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Fre 20.10
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Lør 21.10
18.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Ons 25.10
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Utsolgt
Tors 26.10
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Fre 27.10
19.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
Lør 28.10
15.00
Gjengangere
Teater Ibsen, Klosterøya
“En sterk forestilling om fasade og skyld, i en forestilling hvor skuespillerne får briljere.”
- Telemarksavisa
“Dagrun Anholt plukker ned rollen som Fru Alving med verdighet!”
- Tønsbergs Blad
“Heftig applaus for Teater Ibsen”
- Rjukan Arbeiderblad
Det har gått ti år siden Kammerherre Alving gikk bort, igjen står Helene Alving med minnene, arven og alle gjengangere. Hun ser tilbake på et liv der den borgerlige fasaden hun har opprettholdt skjuler et liv preget av alkoholisme, utroskap, overgrep og vold. Dette har hun holdt skjult for Osvald, barnet sitt som hun også har sendt bort i ung alder og hun har skjønnmalt historien om hans far.
Da Osvald kommer hjem fra et lengre opphold i det frilynte Europa for å være med på åpningen av Kammerherre Alvings Barnehjem innhenter fortidens synder Helene Alving i hennes forsøk på å frigjøre seg fra dem i nåtiden.
Kan gamle synder gjøres godt igjen ved å uttale dem? Eller er skaden uopprettelig?
«Denne bog er trods sin eminente betydning ikke det fuldkomneste Drama, han har skrevet, men den er den nobleste Handling i hans literære Liv» -Georg Brandes om Gengangere, Morgenbladet i København 28. desember 1881.
Vår egen teatersjef, Bo Anders Sundstedt, har regi og med seg har han Christina Lovery som scenograf og kostymedesigner. Maren Elle har komponert musikken og sammen med skuespillerne Dagrunn Anholt, Mees Borgman, Hadle Reisæter, Hanne Amalie Smedstad og Åsmund- Brede Eike skal de skape en intim og nær fortelling om en families fasade i oppløsning, der Ibsen retrospektive grep blir satt på spissen og tekstens kvalitet ivaretatt.
«Digterens egen Mening faar søges i kompositionen og jeg tænker, at i den fejrer ikke Usædeligheden nogen synderlig stor Triumf.» – Bjørnstjerne Bjørnson
Medvirkende:
Dagrun Anholt – Fru Alving
Dagrun Anholt er for mange symptomatisk med sommer -og juleoppsetninger i Sandefjord gjennom mange år. Dette har hun gjort med stor suksess, og det er derfor gledelig at vi får glede av hennes tilstedeværelse i «Gjengangere». Dagrun har også et stort antall film -og tv-serier under beltet: «Forviklinger på gården» – Historien om Gråtass, Buddy, Hos Martin, Hvaler, Hotel Cæsar, Willys Jul og Kule kidz gråter ikke, for å nevne noe.
Teater Ibsens publikum møtte Dagrun som den ustyrlige Kaptein Akab i jakten på Den store skumle Moby Dick, sommeren 2020 i Brekkeparken.
Åsmund-Brede Eike – Snekker Engstrand
Åsmund-Brede Eike har vært freelance skuespiller siden 1992 og har gjennom årene jobbet ved de fleste teatrene i Norge. De senere år har Åsmund-Brede jobbet som regissør og skrevet for film og teater. Har også jobbet i flere filmer, TV-serier blant annet ”ZombieLars”, ”Beforeigners” og ”The last King”. Åsmund-Brede bor nå i Telemark og det er andre gang vi møter ham ved Teater Ibsen. Første gang var i Vildanden – et rettsdrama.
Sommeren 2023 kunne du bl.a. se forestillingen «Det heldige skipet» i Langesund, hvor Åsmund-Brede var regissør.
Hadle Reisæter – Pastor Manders
Hadle Reisæter er skuespiller ansatt på et 3 årig åremål her på Teater Ibsen. For tiden er Hadle bosatt i Gvarv i Telemark med sin familie. Han er utdannet skuespiller fra Statens Teaterhøgskole, Khio, og har jobbet ved den Nasjonale Scene, Rogaland Teater, Hordaland Teater, Agder Teater og Teater Ibsen. Hadle flyttet fra sin trygge post ved Den Nasjonale Scene i Bergen til eplebygda Gvarv, for å kunne leve av sine egne prosjekter og ideer. Mange kjenner Hadle gjennom det kunstneriske kollektivet «Lerkefugl produksjoner», sammen med Ida Høy, hvor små- og store Ibsenproduksjoner ble produsert.
Hadle kunne du sist se i KUNST og Suffløren her på Teater Ibsen.
Hanne Amalie Smestad – Regine
Hanne Amalie er utdannet skuespiller fra BA Teaterproduksjon og skuespillerfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) 2005-2008. Hun har blant annet jobbet for Teater Grimsborken, Akershus Teater og Rimfrost Produksjoner, og turnert hele landet med produksjoner for Den kulturelle skolesekken. Hanne Amalie har også produsert og spilt flere forestillinger for Den kulturelle bæremeisen og Den kulturelle spaserstokken. I 2019 ble hun ansatt i Skuespiller- og danseralliansen. Hun har gjestet Teater Ibsen flere ganger med produksjoner som har reist rundt i Vestfold og Telemark.
Mees Borgman er skuespiller, teaterskaper og musiker. I 2015 ble hun uteksaminert fra Theaterschool of Amsterdam. Siden den gang har hun jobbet som utøver i flere produksjoner i Nederland og Norge. Mees jobber hovedsaklig med tekst -og bevegelsesbaserte stykker, kunstinstallasjoner, stedsspesifikke verk og film.
Sammen med Espen Hjort startet hun Landmarks Collective. Deres første forestilling ‘Stonework’, en duett mellom et menneske og en stein, er den første av mange stykker basert på deres dogme om å invitere det ikke-menneskelige som medskaper i arbeidet deres. «Stonework» kunne du bl.a. se hos Grenland Friteater i 2022. Deres neste stykker vil være Treework (2024) og Mountainwork (2025).
Mees vil du også kunne se i den nyeste sesongen av «PØRNI«.
Maren Elle – Musiker/komponist
Maren Elle er til vanlig fiolinist i KORK (Kringkastingsorkesteret) og er i tillegg en aktiv frilans kammer- og tidligmusiker med utdannelse fra bl.a. Barratt Due og Norges Musikkhøgskole. Maren finner du også som medlem i «Barokkanerne»
I «Gjengangere» er det Maren som har komponert og arrangert all musikken, som hun fremfører på fiolin, bratsj og elektronikk i en unik musikalsk tolkning av Ibsens drama. Alt innspilt materiale er laget i teaterets eget studio, og på noen av lydsporene medvirker også perkusjonist Simen Iversen Vangen. Marens ambisjon har vært å gi forestillingen en tydelig forankring i et musikalsk narrativ som skal bidra til å åpne nye rom og nye tolkningslag i en tekstbasert klassiker. Maren har også en viktig rolle som aktør i tillegg til oppgaven som musiker og komponist.
“Gjengangere" var sterk kost da stykket ble utgitt første gang i 1881. Så sterk kost at det ikke ble fremført i Norge før to år etter at det ble publisert.
I "Gjengangere" møter vi en kvinne, Fru Alving, som forsøker å bygge en framtid ved å begrave fortiden. Hun har levd i et ekteskap sammen med nå avdøde Kammerherre Alving, som for alle andre så perfekt ut, men som i virkeligheten var et liv preget av fyll, utroskap og vold.
Historien starter idet Pastor Manders, en mann hun søkte trøst hos da livet med kammerherren var som verst, kommer på besøk for å ta seg av forretningene i forbindelse med åpningen barnehjemmet fru Alving har latt bygge for å hedre sin avdøde manns minne.
Hennes 27 år gamle barn, kunstneren Osvald, er kommet hjem fra Amsterdam (Paris i originalmanuset), og er preget av sykdom. Osvald finner ingen livsglede i hjemmet og har mistet evnen som kunstner.
Fru Alvings forsøk på å begrave alle usannhetene som omgir livet hun har levd, blir til slutt en umulighet, og hun bestemmer seg for å fortelle sannheten til Osvald og Regine, hushjelpen som drømmer om et bedre liv sammen med Osvald.
Når sannheten kommer for en dag rakner det, både for barnet Osvald, som har levd mesteparten av sitt liv utenfor hjemmet og som får rasert sitt verdensbilde når idealene må vike for sannheten, og for Regine som får vite hvem som er faren hennes.
Gjengangere er en historie om løgner og fortielser, om sykdom og død, og om lengsel etter kjærlighet. Ikke minst er det en fortelling om behovet for å gjøre bot.
Noen hevder at Ibsens dramatikk snakker mer til hodet enn til følelsene. Om det er sant eller ikke skal jeg ikke mene for mye om her, annet enn å si at vi med denne forestillingen ønsker å snakke mer til følelsene enn til hodet. Musikk er derfor en viktig del av måten vi forteller historien på, og vi håper at vi både gjennom ord og musikk klarer å gjøre «gjengangere» til det følelsesdramaet det er og bør være.