Ludvig Holbergs komedie Den politiske kannestøper (1722) er en satirisk skildring av småborgerens trang til å blande seg i storpolitikken, uten å ha verken innsikt eller forståelse. Stykket følger den naive og ambisiøse kannestøperen Herman von Bremen, som tror at han kan løse alle samfunnets problemer ved å overta makten. Overbevist om sin politiske kløkt og påvirket av overdreven selvtillit, begynner han å gi råd om statens affærer uten egentlig kunnskap.
Gjennom en rekke komiske situasjoner, møter Herman sitt livs største utfordring når han på magisk vis blir tatt til «borgermester». Det viser seg raskt at politikk er mer komplisert enn han hadde forestilt seg. Holberg bruker Hermans uhell for å illustrere hvor farlig det kan være når mennesker uten forståelse for politikk blander seg inn i samfunnets styring.
Stykket er en skarp kommentar til tidens politiske debatt og en tidløs påminnelse om at den som styrer, trenger både kunnskap og dømmekraft, ikke bare meninger og ambisjoner.
Rolleliste:
Herman von Bremen – Helén Vikstvedt
Geske – Monica Hjelle
Antonius, rådsherre, rådsherrerinne – Hanne Amalie Smedstad
Engelke, rådsherre, rådsherrerinne – Ida Ursin Holm
Henrik – Hadle Reisæter
Musiker – Thomas Bergsten
Ludvig Holbergs skarpe penn dissekerer politikkens irrganger og menneskets evige streben etter makt og status. Til tross for sin alder, er stykkets temaer like aktuelle i dag som de var for over 300 år siden. Holbergs innsikt i menneskelig natur og samfunnets dynamikk er universell og tidløs.
Den politiske kannestøper har en tidløs aktualitet, da Holberg belyser menneskers tendens til å mene mye om politikk uten nødvendigvis å ha den nødvendige innsikten. I vår tid, preget av sosiale medier og rask tilgang til informasjon, ser vi mange eksempler på at enkeltpersoner blander seg inn i komplekse politiske spørsmål, ofte uten dyptgående kunnskap. Det er lett å kjenne igjen dagens debattklima i Hermans selvtillit og tro på at politiske løsninger er enkle.
Holbergs satiriske komedie fungerer derfor som en advarsel mot populisme og overforenklede politiske løsninger. I en verden der alle kan være «eksperter» på nett, minner stykket oss på hvor viktig det er med kritisk tenkning og informert deltakelse i demokratiet. Holbergs humor, kombinert med hans skarpe samfunnsanalyse, gjør Den politiske kannestøper like relevant i dag som den var på 1700-tallet.
Ludvig Holberg: Forfatter, filosof og samfunnskritiker
Ludvig Holberg (1684–1754) er en av Skandinavias mest fremtredende forfattere og regnes som grunnleggeren av den dansk-norske litteraturen. Født i Bergen og senere virket i Danmark, etterlot han seg et stort litterært arv som omfatter komedier, essays, historiske verk og filosofiske skrifter. Hans brede forfatterskap kombinerer humor, skarp samfunnskritikk og tidens filosofiske strømninger.
Holbergs produksjoner
Holbergs mest kjente verk er hans komedier, som blant annet Jeppe på Bjerget, Den politiske kannestøper og Erasmus Montanus. Disse skuespillene er en del av det han selv kalte «den danske komedie», hvor han på satirisk vis tok for seg borgerskapet, politiske ambisjoner og menneskelige svakheter. Komediene preges av humor, men også av et dypt alvor, der Holberg setter spørsmålstegn ved maktstrukturer, fordommer og kunnskapsmangel i samfunnet.
Utover teaterstykkene skrev Holberg også filosofiske verk som Moralske tanker og Niels Klims underjordiske reise. Sistnevnte er en tidlig science fiction-roman der han utforsker samfunnsmodeller gjennom en satirisk skildring av en reise til en underjordisk verden. Han skrev også historiske verk som Danmarks Riges Historie, som etablerte ham som en ledende historiker i sin tid.
Betydning for samtiden
I sin samtid var Holberg en intellektuell pioner. Han var en del av opplysningstiden og var opptatt av fornuft, utdannelse og kritisk tenkning. Gjennom sitt skuespill og sine filosofiske verker utfordret han samfunnets normer, spesielt knyttet til klassesamfunnets maktfordeling, religiøs dogmatikk og uvitenhet. Hans evne til å pakke alvorlige budskap inn i humor gjorde det mulig for ham å nå et bredt publikum, og han bidro til å modernisere det dansk-norske teateret og den intellektuelle diskursen.
Relevans i dag
Holbergs verker er fremdeles aktuelle, ikke bare på grunn av deres litterære kvalitet, men også på grunn av temaene de tar opp. Hans komedier setter fokus på menneskelige svakheter, maktmisbruk og uvitenhet – temaer som like gjerne kunne vært skrevet om i dag. I en tid med politiske omveltninger, sosiale medier og populisme, står Holbergs kritikk av overfladiskhet og mangel på dybdekunnskap sentralt. Verkene hans er derfor ikke bare historiske monumenter, men også relevante verktøy for å forstå og diskutere samtidens samfunnsproblemer.
Holbergs innflytelse på nordisk litteratur og teater kan ikke undervurderes, og hans kombinasjon av humor, filosofi og samfunnskritikk gjør ham til en forfatter som stadig appellerer til nye generasjoner.
Medvirkende
- Av: Ludvig Holberg
- Regi: Espen Dahl Hjort
- Scenografi/kostymedesign: Mari LB Kamsvaag
- Skuespillere: Helén Vikstvedt, Hadle Reisæter, Monica Hjelle, Hanne Amalie Smedstad, Ida Ursin Holm
- Musiker og komponist: Thomas Bergsten
- Lysdesign: Tuva Grøterud
- Maskør: Heidi Elisabeth Rød
- Lydtekniker: David Myrvold
- Dramaturg: Åste Marie Bjerke
- Inspisient: Per Haugen
- Forestillingsfoto: Storm Ravn
- Plakatfoto: Benjamin Limi
- Teatersjef: Bo Anders Sundstedt
- Teknisk leder: Terje Lien Gundersen
- Leder lydavdeling: Sigbjørn Rell
- Leder Systue: Unni Bang Andersen
- Kostymesyere: Rebecca Dahle, Unni Bang Andersen
- Teatermaler og rekvisittmaker: Freydis Ravn
- Snekker: Rune Gåsodden
- Smed: Gøran Aas
- Teater Ibsen: Katharina Skomedal, Kristian Hauge, Malene Nordskog, Hilde Guri Bohlin, Heidi Paulsen, Heidi Tangen, Bjarne Mosbakk, Mette Halvarp, Elin Anthonisen, Renate Stenstrøm, Merethe Gulbrandsen og Ann-Carin Risinggård.
Del artikkel: