Da vi hentet inn den tyske regissøren Silvia Rieger til å sette opp Lille Eyolf visste vi to ting:
1. Forestillingen kom til å bli kompromissløs.
2. Forestillingen kom til å bli en opplevelse publikum husker.
Dette har vi også fått.
Etter publikumsprøven og generalprøven synes det klart at forestillingen provoserer og utmatter, den begeistrer og utfordrer. Flere uttrykker at de er fysisk utslitt etter forestillingen, både på grunn av et svært høyt lydnivå og fordi så store deler av forestillingen er vanskelig å tolke eller forstå. – Men også på grunn av innholdets tematikk.
Vår Lille Eyolf utfordrer publikums syn på teater – og deres syn på Ibsen. Den forvirrer og overrasker – og den gir overhodet ingen fasit på hvordan den skal tolkes eller oppleves. Den overlater det meste til deg, som publikummer.
Så derfor: Kom med et åpent sinn. Liker du Ibsen slik du alltid har sett ham; foretrekker du tidsriktige kostymer og en naturalistisk spillestil – så bli hjemme. Foretrekker du å bli overrasket og utfordret; ta turen. Men gi oss endelig tilbakemelding på hva du tenker!
Alt vi lager, lager vi for deg.
Lille Eyolf er kanskje Ibsens mest mystiske, magiske og mørke stykke. Et drama om å miste et barn, miste seg selv – og gjenoppstå på nytt.
I Teater Ibsens versjon har vi hentet inn tekstutdrag fra andre Ibsen-stykker, fra Kirkegaard og Jens Bjørneboe. Vi kan love deg en versjon av Lille Eyolf du neppe har sett maken til!
Alfred Allmers har nettopp kommet hjem fra en fjelltur. Turen har gitt ham ny innsikt: I stedet for å fullføre avhandlingen sin om «det menneskelige ansvar», skal han ta det menneskelige ansvar – i kraft av å ta seg bedre av sin handikappede sønn, Eyolf.
Eyolf er delvis lam etter å ha falt ned fra stellebordet som spedbarn. Grunnen til at ekteparet Alfred og Rita ikke passet på, er at de hadde sex. Eyolf halter derfor rundt som en kronisk påminnelse på foreldrenes omsorgssvikt.
Ekteparets kjærlighetsliv er så godt som dødt, til Ritas store fortvilelse. Barnet er i veien. «Jeg skulle ønske jeg aldri hadde født ham», sier hun rett ut. Det er da Rottejomfruen banker på døren, og spør om det ikke kan være slik at de har «noe som gnager her i huset»…
Teater Ibsen har hentet inn et fantastisk internasjonalt team til å iscenesette dette mørke dramaet. Den tyske regissøren Silvia Rieger har jobbet ved det prestisjefylte teatret Volksbühne i Berlin i 25 år, og satte nylig opp, og spilte hovedrollen i, Kong Lear på deres hovedscene. Hun har med seg sin faste italienske scenograf, Laurent Pellissier.
Forsnakk:
Telemark Museum gir en kort forsnakk før hver forestilling, og forsnakket starter klokka 18.30 (13.30), og er selvsagt gratis!
Rolleliste:
Rita:
Mari Dahl Sæther
Alfred:
Stian Isaksen
Asta/Eyolf:
Mathilde Alfrida Jakobsen Skarpsno
Borgheim:
Patrik Asplund Stenseth
Rottejomfruen:
Ola Otnes
Spilles på Teater Ibsen:
April
Torsdag
12. april
Kl 1900
Fredag
13. april
Kl 1900
Mandag
16. april
Kl 1900
Tirsdag
17. april
Kl 1900
Onsdag
18. april
Kl 1900
Torsdag
19. april
Kl 1900
Mai
Tirsdag
8. mai
Kl 1900
Onsdag
9. mai
Kl 1900
Mandag
14. mai
Kl 1900
Tirsdag
15. mai
Kl 1900
SBBL-rabatt på forestillinger i Skien
Ordinærpris kr 300,-
SBBL-pris: Kr 200,- Inntil 2 billetter pr medlemskort.
Vi har kun 250 billetter til denne prisen – førstemann til mølla!