Fra badeløve på Solløkka til historisk suksess for Lena (49)

Lena Barth Aarstad, kjent for sine sprudlende opptredener på revyscenen, vender tilbake til sin barndoms ferieby den 16. januar. Denne gangen er det ikke badestrand og revy som står på plakaten, men teatersuksessen og snakkisen Lilli Valentin.

Med monologen Lilli Valentin, historien der vi møter en middelaldrende husmor som mer og mer føler seg som en usynlig tjener for familien og som via tilfeldigheter hopper på en tur til Hellas, bryter lenkene og starter et nytt liv fylt med selvtillit og tro mot seg selv, har Barth Aarstad skapt pur magi. Stykket har spilt 22 utsolgte forestillinger på Teater Ibsen i Skien, en historisk milepæl for teatret som fyller 50 år i 2025.

– Det er jo helt utrolig. Ekstraforestillingene vi satte opp ble også revet bort. Stykket treffer tydeligvis en nerve, sier Barth Aarstad, som vi tidligere har blitt kjent med på recvyscenen i Sandefjord.   

Lokalt bakteppe
Originalstykket, skrevet av briten Willy Russell og kjent som Shirley Valentine med handlingen lagt til Liverpool, har fått et lokalt bakteppe i Barth Aarstads oversettelse. Som tidligere student ved LIPA (Liverpool Institute for Performing Arts) kjenner hun Liverpool-samfunnet godt, men hun har valgt å flytte handlingen til Vestfold og Telemark for å gi historien en hjemlig og gjenkjennelig ramme.

– Jeg bruker lokale elementer for å gi stykket ekstra relevans. Publikum liker å kjenne seg igjen, og samtidig få et blikk på hva som kanskje ikke alltid er like kjært i hverdagen, sier hun.

Unik mulighet i Sandefjord
Lena Barth Aarstad har sterke bånd til Sandefjord, der hun som barn tilbrakte alle sine sommerferier på Solløkka. Nå skal hun altså innta Harmonie Arena, en arena hun hyller som avgjørende for å kunne bringe Lilli Valentin til hjembyen.

– Sandefjord har fått en fantastisk sal med Harmonie. Uten den hadde vi neppe kommet hit med stykket. Jeg gleder meg enormt til å spille foran så mange flotte folk som jeg kjenner fra byen, sier Barth Aarstad.

NB! Dette er siste sjanse til å se denne gripende, morsomme og inspirerende forestillingen som har sprengt alle rekorder. Den spilles kun i Sandefjord 16. januar og i Nøtterøy kulturhus 22. januar. Så er det slutt for denne gangen.




Del artikkel: